SSI-Dialog/nätverksträff region Stockholm
NÄR: Fredag den 24 februari
VAR: Sundbyberg hos IT Software
FOKUS PÅ: "Integrationer och smarta supportverktyg"
Behovet av support och ökad användarvänlighet ökar hela tiden om det kommer allt fler smarta och automatiserade verktyg som hjälper oss att bli bättre och bättre.
Vilka verktyg pratar vi om och hur kan vi säkerställa stabila och smidiga integrationer.
IT Softwares ”Solution Hub” är en gemensam plattform för olika integrationer. Kommunikation mellan olika system är oftast en grundläggande förutsättning för att få systemen fungera som tänkt samtidigt som kunden ska få en sömnlös upplevelse.
IT Software har utvecklat egna integrationer med stora möjligheter för automatisering och en smartare vardag. På denna SSI-Dialog och nätverksträff får vi ta del av deras erfarenheter om vad som är viktigt att tänka på när man ska integrera andra verktyg.
Agenda:
09.00 – 09.20: Inledning av Peter Hero - SSI
09.20 – 09.45: Presentation av it Software, Chatbot och support
09.45 – 10.30: Så funkar en integrationsplattform – Solution Hub
10.30 – 12.00: Fika och erfarenhetsutbyte kring ”smarta supportverktyg”
Adress: Sundbybergs Torg 1 Värd: Lorina Salman, IT Software
Anmäl genom att maila: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
(Kostnadsfritt för medlemmar, man kan även få ”prova på” utan kostnad)
_____________________________________________________________________________________
SSI-Dialog/nätverksträff med SSI Region Norr
När: Onsdagen den 25 januari, kl 11.00 – 16.00
Var: Atea i Luleå, Robertsviksgatan 6 B
Tema: Chatbotar, Röstbotar och automatiserad incidenthantering
Agenda:
11.00 – 12.00: Presentation från SSI och Atea
12.00 – 13.00: Lunch
13.00 – 14.30: Fokus på robotar och automatisering – Vad, Hur och Varför 14.30 – 15.00: kaffe/fika/nätverka
15.00 – 16.00: Rundabordetsamtal och sammanfattning
Välkommen till denna SSI-Dialog och nätverksträff med SSI - Support Services Institute.
Det ska bli mycket trevligt att åter få samla både gamla och nya medlemmar i nätverket Norr. Vi kommer att ta upp frågor kring chat, chatbotar, röstbotar och andra nya teknikstöd som finns att tillgå. Det går fort när det gäller utvecklingen kring digitalisering och ny teknik. Vi kommer att ta upp vad som är nödvändigt, bra att ha eller inget att ha när det gäller dessa nya teknikstöd. Vi kommer också att ha utrymme för andra frågor så om du har någon fråga som du skulle önska diskutera och dela erfarenheter kring så ta gärna kontakt med mig så kan vi ta med den frågan på vår träff den 25:e.
Deltagandet är kostnadsfritt! Gäller även ”prova på” för dig som ännu inte är medlem i SSI.
Anmäl dig genom att maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Dagens fokusämne är: ”ITIL och Agile skapar struktur och motivation i supporten”
Den 21 november kl 11.30 – 16.00 (Möjlighet finns att delta på distans).
Vi träffas hos Karlstad för att åter nätverka och dela med oss av kunskaper tillsammans i nätverket ”SSI-Mitt”. Omvärldsbevakning och kunskapsdelning är huvudanledningen till att vi träffas samtidigt som att man utvidgar sitt nätverk och får nya vänner att kontakta när frågor kring supportspecifika situationer och utmaningar dyker upp på hemmaplan.
Christina Kjellberg med kollegor berättar för oss om resultaten de har uppnått genom att använda agilt arbetssätt och verktyget Azur DevOps vid utveckling men ITILramverket vid drift. Vad har de haft för utmaningar och vad har det givit för resultat för supporten hos dem? Det och mycket mer kommer vi att ta del av och lyssna till.
Vi kommer också att tillsammans fortsätta diskutera ITIL 4 och vilka delar som fungerar bäst inom det agila just för supporten. Hur har andra gjort, vilka erfarenheter har vi osv?
Peter från SSI kommer också att ge sin bild av ITIL 4 och berättar om det arbete som han deltog i som ämnesexpert vid framtagandet av ITIL 4 Foundation.
Agenda:
11.30 – 12.00: Inledning och kort presentation av SSI och deltagarna
12.00 – 13.00: Gemensam lunch i trevliga centrala Karlstad (kostnadsfritt)
13.00 – 14.30: Karlstad presenterar sin verksamhet och samverkan mellan ITIL och Agile
14.30 – 15.00: Fika och nätverkande
15.00 – 15.20: Vad kan ITIL 4 bidra med, hur drar vi nytta av agila arbetssätt i supporten?
15.20 – 16.00: ”Öppen” diskussionsfråga
Anmälan går bra att maila till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
(Kostnadsfritt) Plats: Älvgatan 5, Karlstad (Ingång på hörnet mot älven)
_____________________________________________________________________________________
Välkommen till SSI-Dialog hos Trafikverket 1 december
VAR: Trafikverket Göteborg, Vikingsgatan 2-4, Rum 1242 Stationen
NÄR: kl. 13.00 – 16.30
Vi får nu möjlighet att träffas i Trafikverkets fina lokaler och denna gång tänker jag att vi fritt diskuterar vilka utmaningar som ni som deltar har med supporten idag. Vilka frågor behöver vi att ta upp extra och vad kan vara bra att få input (omvärldsbevakning) från andra som driver likande support som ni själva.
Det kan vara frågor kring teknik, ärendehantering, chatbotar, AI, självsupport, distansarbete, ledarskapsfrågor eller annat som idag känns som en utmaning.
Dessa frågor som kommer upp kan även bli en bra grund med olika ämnen som vi kan fördjupa oss vid framtida nätverksträffar inom SSI Väst i Göteborg.
Tommie Bengtsson från Användarstöd IT på Trafikverket kommer att berätta om deras support och vad de har lyckats bra med och även om vilka utmaningar som de har i framtiden.
Agenda:
13.00 – 13.30: Inledning SSI och presentation av deltagarna
13.30 – 14.15: Presentation av Trafikverket
14.15 – 14.45: Fikapaus och tid för nätverkande
14.45 – 15.00: Kort rundvandring hos Användarstöd (om möjligt)
15.00 – 16.30: Gruppdiskussioner kring dagens utmaningar inom supporten
FOKUS PÅ: Utmaningar inom dagens service & supportindustri
Anmäl genom att maila: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
(Kostnadsfritt för medlemmar, gäller även för ”prova på”)
Välkomna! Peter Hero, Tfn: 0707 – 94 55 00
Tidigare genomförda SSI-Dialoger
Nätverksgrupper - SSI-dialog
Erfarenhetsutbyte för kompetens.
SSI-dialogerna är en viktig del av medlemskapet i SSI. Utnyttja de möjligheter till personlig kompetensutveckling inom support som nätverksgrupperna ger. Nätverkande kompletterar de utbildningar och konferenser du deltar i för att bli skickligare inom din roll.
I rollen som supportansvarig känner många av våra medlemmar att de ofta är ensamma med de bekymmer och utmaningar vardagen bjuder. Ofta finns behov av att ha någon att diskutera med, ta del av hur andra löst situationer eller få inspiration till hur man kan utveckla sig själv eller sin verksamhet. Genom SSI Dialog ges du som medlem möjligheten att diskutera och utbyta erfarenheter i en mindre grupp.
SSI Dialog träffas fyra gånger per år, en halvdag varje gång, och träffarna är utformade som kombinerade seminarier, studiebesök och samtalsforum. Varje träff har ett tema som belyser något som är nytt och intressant eller något som deltagarna efterfrågat. Träffarna arrangeras hos någon av SSI Dialogs gruppmedlemmar i form av ett studiebesök.
Möjligheten att medverka i SSI Dialog är reserverad för medlemmarna i SSI. SSI Dialog är en medlemsförmån och därför kostnadsfritt för SSI:s medlemmar.
Anmäl dig till nätverkande i en SSI-dialog! Maila Peter Hero på SSI, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
För dig som inte redan är medlem erbjuder vi ett prova på möte för att du ska få veta mer om vad du får ut av SSI-dialogerna innan du blir medlem i SSI.
Nya dialogdatum läggs in så snart vi vi bestämt datum.