SERVICE SUPPORT I FOKUS
- AI och automatisering i siktet

Service Support i Fokus 2024 - OBS! KONFERENSEN HAR REDAN ÄGT RUM

19-20 mars 2024 - Brygghuset i Stockholm!
Under två dagar delas den senaste kunskapen kring allt vad gäller automatisering, självservice och modern kunskapshantering med hjälp av AI och robotar.

Det här är en konferens som SSI genomför för 29:e året och den vänder sig till alla som arbetar med att supportera digitala tjänster både inom den privata och den offentliga sektorn.

Konferensen kommer ge oss praktiska exempel där man lyckats nyttja AI och automatisering för en effektivare och mer kundvänlig supportorganisation. Vi kommer också få experternas spaningar på framtiden samt tips om hur man kan nyttja den teknik som redan finns på ett effektivt sätt. Nya verktyg och metoder finns för att åstadkomma automatisering, självservice och kunskapshantering med hjälp av AI och robotar. Under dessa två dagar kommer vi utforska dessa möjligheter och få en klarare bild över hur vi kan nyttja dessa i vår typ av verksamhet.

Men vi frågar oss också om det finns risker med att automatisera ”för mycket” eller på ”fel sätt”?

Exempel på konferensinnehåll
  • AI och Chat GPT, vad, varför, hur?
  • Verktygstöd för ökad självsupport
  • Rätt guider som är AO
  • ITIL+Agile+AI – Framtidens modell
  • Nytt ärendehanteringsverktyg, varför då?
  • Kunskapsdatabas med eller utan KB-artiklar
  • Automatiserad ärendehantering
  • Möjligheter med Chat GPT i servicedesken
  • Shift left och kunskapshantering
  • ITIL 4 och AI
Konferensens målgrupp
  • CIO:er
  • Digitaliseringsansvariga
  • Supportchefer
  • Teamchefer
  • Incident, problem, change managers
  • Supportexperter
  • Systemförvaltare av ITSM-verktyg
  • Produkt/tjänste-ansvariga
  • Koordinatorer
  • HR inom IT och digitala tjänster

Finalister till Årets Servicedesk

Vinnare av årets Servicedesk 2024 utsågs till Malmö Stad!

Våra keynote speakers

Under konferensen kommer vi också erbjuda breakout sessions, vid dessa programpunkter kommer det finnas 2-3 spår att välja mellan utefter eget intresse. Se mer detaljer i programmet.

Evelina Galli – Expertröst TechTorsdag på TV4 med mera..

Med fokus på robotar, AI och människan

Evelina är teknik- och konsumentexpert på PriceRunner. Innan dess var hon redaktör på flera av Sveriges tekniksajter och rapporterade från världens alla techmässor om alltifrån tv-spel till kvantdatorer. Idag är hon en etablerad expertröst inom allt nördigt i såväl medier som på olika scener, och ses varje torsdag i segmentet TechTorsdag på TV4. Hon leder även podcasten En hållbar podd tillsammans med Hållbar E-handel.

Evelina kommer på Service Support i Fokus scenen bland annat att berätta om nyheter kring t.ex AI, Chat GPT, röstanalys, ”personlig assistent”, IOT, hållbarhetsaspekter och människan.

David Scarftstein - Affärsutvecklare, Brilliant

Framtidens kundservice med människan i fokus – vad kommer hända med det mänskliga kundmötet?

David är affärsutvecklare på Brilliant Future och har mångårig erfarenhet av att utveckla kundrelationer och bemötande. Han träffar dagligen kundservicemedarbetare och -chefer och vet vilka faktorer som är direkt avgörande för att skapa nöjda och lojala kunder.

I sitt föredrag berättar han vad som krävs av ledarskapet och medarbetarna i framtidens kundsupport, AI och ny teknik i relation till övriga kanaler och mätning och styrning för att utveckla verksamheten framåt. Han kommer också presentera vinnaren i Brilliant Awards – Sveriges största utmärkelse för kundservicemedarbetare.

Rebecka Isaksson - Knowledge Stategist & Keynote Speaker, KnowFlow Value

Paneldeltagare – Hur stor nytta får vi med hjälp av AI?

Rebecka är en erfaren och visionär ledare med passion för teknik, människor och beteende. Hon är expert inom förändringsledning och kultur samt ger vägledning för hur intelligent användning av kunskap kan generera betydande affärsvärde, ansvarsfullt och etiskt drivet av AI-teknologi.

Förutom att nu driva KnowFlow Value är hon en av initiativtagarna till Knowledge Innovators Sweden, en gemenskap för svenska kunskapsförvaltningsutövare och en partner i AI Lab Sweden-nätverket.

Hon är en flitig huvudtalare på globala evenemang och konferenser samt en efterfrågad gäst i paneler som diskuterar relevanta ämnen om hur AI-teknologi accelererar och förstärker värdet av kunskapsförvaltningsstrategier och lösningar. .

Niklas Görling – IT Supportchef, Max Burgers

Max Burgers fortsatta resa att ge förstklassig support

Niklas Görling är IT-supportchef på Max Burgers där de under en tid jobbat mycket för att stärka statusen inom servicedesk. Bland annat detta gjorde att de 2023 blev utsedda till Årets servicedesk.

Niklas delar på scenen med sig av Max Burgers fortsatta arbete med att ge förstklassig support som innehåller allt från AI och automation till relationsbaserade kontrakt och partnerskap med deras leverantörer.

 

Lina Warme – Funktionsansvarig IT Support, Linnéuniversitetet - UTGÅR TYVÄRR

En servicedesk i framkant – så nyttjar Linnéuniversitetet möjligheterna med AI

Vi kommer i detta föredrag få ta del av de lyckade projekt Linnéuniversitetet genomfört i supporten för att förflytta kunskapen närmare användaren. I förra årets konferens fick vi ju veta att ”Gemensam Chatbot med AI-stöd” och ett studentprojekt tillsammans med IT-Supporten kring användning av Chat GPT var något som stod för dörren. Hur har det gått med det undrar man ju? Det kommer Lina Warme berätta om.

Lina har arbetat på Linnéuniversitetet i flera olika roller under snart 13 år och har mycket intressant att dela med sig av i förflyttningen som skett de senaste åren.

Bo Dahlbom - Debattör, föreläsare, IT professor, IT-rådgivare med mera..

Nu handlar allt om AI, men vad händer sedan?

Digitaliseringen började med den fria webben, men sedan kom plattformarna och tog över. Nu handlar lite oväntat det mesta om artificiell intelligens, men om Meta får rätt kanske vi snart hamnar i metaversum. Digitaliseringen fortsätter att överraska oss. Går det alls att säga något förnuftigt om digitaliseringens framtid? Vi gör ett försök.

Bo Dahlbom är en känd debattör och föreläsare om digitaliseringens betydelse för näringsliv och samhälle. Han är IT-professor vid Göteborgs universitet, ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och mångårig rådgivare till regeringen i IT-politiska frågor. Besök honom gärna på bodahlbom.se

Mariana Blaxmo – chef för IT servicedesk och processtöd ITIL, Transportstyrelsen

Transportstyrelsens lösningar av Servicedesks utmaningar genom ITIL och automatisering

Mariana Blaxmo är chef för IT servicedesk  och ITIL processerna på Transportstyrelsen och har under en tid arbetat med att utveckla myndighetens arbetssätt vad det gäller IT support och processer i ITIL. Myndigheten genomgår en stor förändring då man tar hem sin IT drift och där har Mariana och hennes team en stor roll att fylla.

Vi kommer höra Marianas berättelse om de utmaningar man står inför och framgångsfaktorer man uppnått.

Nyangsarang Jobe King – Managementkonsult, BiTA

Framtidens IT-ledarskap: Praktiska insikter om AI inom CX och Servicedesk

Nyangsarang Jobe King är för närvarande verksam som managementkonsult på BiTA Service Management och har en omfattande erfarenhet som ledare med mångsidig kompetens inom områden som kundservice, SaaS och ledarskap. Denna erfarenhet sträcker sig från stora internationella organisationer till mindre entreprenörsdrivna företag.

På konferensscenen kommer Nyangsarang att dela med sig av sina insikter om framtidens IT-ledarskap. Med sitt perspektiv som ledare kommer hon att reflektera över AI:s utveckling och lägga tonvikt på praktiska tillämpningar inom gränsområdet mellan AI, CX och servicedesk.

Malin Sandersson – Sektionschef IT Support på VGR

En hållbar arbetsplats i supporten 

Västra Götalands regionen är idag en av Sveriges största arbetsgivare. På supporten har man sedan pandemin arbetat intensivt med att skapa en arbetsplats där medarbetarna utvecklas och trivs.

Malin berättar om de framgångsfaktorer man lyckats med på hennes enhet och vad som har gjort att de flesta nu väljer att arbeta på plats på supportenheten.

Tips och råd för en framtida och hållbar supportenhet utlovas.

Malin har arbetat inom olika branscher och utbildade sig tidigt till bagare. Att blanda rätt ingredienser för att skapa ett så bra resultat som möjligt är det som driver Malin och hon gillar att se och ta del av resultatet. Inom supportenheten där Malin idag är chef för 25 personer har detta visat sig särskilt viktigt och idag är trivseln hög vilket beror på många olika faktorer som utvecklar medarbetarna.

Våra partners

Vill du också synas som utställare/partner i vår konferens?

Kontakta oss för mer information

Moderatorer

Peter Hero

Peter som är lite av en guru inom Support och Kundservice kommer  som moderator leda konferensen, ställa utmanande och kloka frågor till våra föreläsare och i våra paneldiskussioner. Bli inte förvånade om Peter själv kommer stå som föreläsare i något av våra break out sessions då han precis gått en praktisk AI utbildning och inte kan hejda sig att berätta allt han fått lära sig där.

Petra Synneborn

Petra stöttar upp Peter under konferensen, håller koll på programmet och ger publiken möjlighet att ställa sina frågor. Hon har också koll på allt praktiskt för att ni konferensdeltagare ska få en sån bra upplevelse som möjligt. Håll utkik efter henne om ni har förbättringsförslag!

Våra konferenslokaler

Brygghuset på Norrtullsgatan 12N vid Odenplan i Stockholm