Våra konsultationstjänster
Kontakta oss gärna för att diskutera ert behov med någon av oss!
Supportbesiktining
Vill ni få kontroll på styrkor och svagheter, underlag för prioriteringar och dessutom benchmarking mot ledande standards och best practice?
Supportbesiktning – det underlag ni behöver för att vässa supporten ytterligare.
Kundservice och support blir allt mera strategiskt i takt med tjänsteorientering och digitalisering. Framgångsrika verksamheter har förmåga att hantera och prioritera kundbehov och användarupplevelse med interna effektivitetskrav och medarbetarperspektiv.
Supportbesiktningen genomlyser kommunikation, roller, kompetens och förmågor, processer, samverkan, mål och mätetal, servicedesk, systemstöd, kunskapshantering, och förändringsförmåga.
Ni får en sammanfattande visualisering av de utmaningar som finns i support och Servicedesk.
Följande delar ingår i leveransen:
- Faktainsamling
- Intressentanalys
- Utvalda intervjuer
- Enkät
- Okulärbesiktning
- Analys och avstämning
- Redovisning
- Slutrapport med besiktningsprotokoll
Smarta team
Vill ni stärka samverkan och utvecklingen i kundservicearbetet både internt och mot partners och leverantörer. Öka motivationen hos medarbetarna samtidigt som arbetet blir resurseffektivt och självstyrande. Utveckla och inför SMARTA TEAM
Genom att införa Smarta team som arbetssätt och en del av organisationsmodellen kan ni öka samverkan internt, arbeta bort stuprör, öka sammanhållningen i de olika linjerna, i arbete mot gemensamma mål och öka motivationen.
Vi hjälper er att utveckla ett arbetssätt som passar just er – vi säkerställer tydligheten i mål väg – vi hjälper er att bilda era team – vi coachar dem på vägen mot självständigt och tvärfunktionell arbete – vi ser till att hantera och lösa upp de utmaningar som inträffar på vägen mot de Smarta teamen.
Leverabler som genomförs och redovisas på vägen är:
- Genomgång av organisation och arbetssätt med förslag om teambildning
- Dokumentation och visualisering av arbetssätt
- Bildande och igångsättning av teamen
- Tydliga och nedbrutna mål åt teamen
- Utbildning av teamen
- Coachning av teamen
- Uppföljning av de nya arbetssättet
- Underhandstöd
EMO Effektivitetsmätning
Många organisationer har idag utmaningar med att få ut rätt effektivitet och skapa rätt samverkan internt mellan olika grupper. Inte sällan är detta fallet i många kundserviceorganisationer där man behöver stärka sammanhållningen. EMO-undersökningen hjälper dig att skapa bra förutsättningar för det.
Ett mätinstrument för organisationer och team som synliggör graden av effektivitet samt ger underlag för handlingsplaner och utvecklings-program.
En bra förutsättning för bryta organisatoriska stuprör, arbete i sin egen ”box” och öka intern samverkan är att mäta den kulturella statusen i organisationen.
EMO mäter fem viktiga Kulturella parametrar:
- Målet
- Strukturer och processer
- Ledarskapet
- Teamet
- Individ och motivation
EMO synliggör bland annat uppdragsspecifika parametrar för inre effektivitet:
- Involveringen
- Personberoendet
- Triggers
- Möjligheter till effektivisering
- Samverkan
ITSM Teamet
Ta hjälp av vårt ITSM team som tillsammans stöttar dig som kund på bästa sätt. Teamet anlitar du när du vill ha hjälp med att utveckla er IT, IT Support eller ITSM grupp.
Det kan exempelvis handla om att:
- stötta er grupp och verksamhet för att utvecklas och nå era mål inom IT, Support och Digitalisering
- få stöd i samband med upphandling eller implementering av nytt ITSM verktyg
- få processer på plats och samtidigt säkerställa att de efterföljs och ger önskat resultat
Inom teamet finns olika kompetenser som alla är tillgängliga för er vid rätt tillfälle. Genom att anlita ITSM teamet och inte en enskild konsult får du som kund en mer flexibel och komplett tjänst . Vi plockar ut de kompetenser som matchar ert behov bäst och dessa konsulter blir alla involverade i projektet, där en av konsulterna är huvudansvarig och håller ihop genomförandet från start till mål .
Upphandling av supportverktyg
Det kommer nya bättre verktyg på marknaden som ger bättre stöd för att hantera ärenden och kundservice, utvecklingen går mycket snabbt. Vi hjälper till att guida dig bland de olika leverantörerna och deras olika system och verktyg.
Planerar ni att:
- Investera i ett nytt ärendehanteringssystem och samtidigt utveckla er kunskapsdatabas, kunna skapa guider och instruktioner m.m.
- Utveckla verksamheten med en ny chatbot och kanske starta upp ett projekt inom ”Shift left”
- Automatisera och utnyttja AI, RPA eller Chat GPT, möjligheterna är många och vi hjälper er att prioritera
Med denna konsulttjänst som levereras i samarbete mellan SSI och konsultbolaget BiTA Service Management, får ni hjälp av erfarna konsulter vid t.ex. upphandling av nya verktyg, stöd vid införande, hantera processer och arbetssätt, samt hjälp att hitta potentialen med automatisering.
Coaching, workshops och kompetensutveckling
Vi erbjuder också coaching i grupp eller till enskilda individer, workshops och kompetensutveckling till medarbetare och chefer i samband med förändringsprojekt, förbättringsarbeten och omorganisationer.
Tveka inte att höra av dig om du har ett behov av kompetens inom Kundservice och Supportområdet. Vi har med lång erfarenhet samlat på oss många tips och råd att dela med oss av för att strukturera upp, förbättra och effektivisera en supportorganisation för att ge bättre service, men också inte minst kännetecknas av att vara en välmående organisation. Supportyrket är ofta stressigt och det är A och O att ta hand om sina medarbetare.
Exempel på våra expertområden:
- Processutveckling
- Kund- och medarbetarresan
- Tjänsteutveckling
- Förändringsledning
- Projektledning
- Kulturförändring
- Medarbetaruveckling
Vi brinner för kundservice och kundens bästa!