Nätverksträff Region Mellan

NÄR: Torsdag 25 april, kl. 10.30-15.00
VAR: Södra Järnvägsgatan 37 i Sundsvall
VÄRD: GDM

Fokus på: Hur kan vi utnyttja AI i servicedesken

Vi bjuder in till inspiration och kunskapsutbyte under SSI-Dialog och nätverksträff!
Denna gång besöker vi GDM i deras prisbelönta lokaler i Sundsvall.

Utforska ”AI i Servicedesken” tillsammans med oss – diskutera prestationer, framtidens möjligheter och skapa en gemensam checklista för automatisering med AI.

Denna träff blir en möjlighet att dela erfarenheter, få experttips och utforska innovativa lösningar för supportautomation. Boka din plats nu och bli en del av denna dynamiska dialog!

Agenda:

10.30 – 10.45 Inledning och SSI information
10.45 – 11.30 Presentation från GDM, hur bidrar vi till automation m.m.
11.30 – 12.00 Gemensamma diskussioner kring ämnet ”AI i Servicedesk”
12.00 – 13.00 LUNCH
13.00 – 14.00 Gruppdiskussioner kring AI
14.00 – 14.15 Kaffe/fika/nätverka
14.15-15.00 Dela erfarenheter från grupperna och sammanfattning

VÄLKOMNA hälsar SSI och GDM

Boka dig direkt här

Frågor mailas till: peter.hero@supportinst.se

(Kostnadsfritt för medlemmar, man kan även få ”prova på” utan kostnad)

Nätverksträffarna är för våra medlemmar

Erfarenhetsutbyte för kompetens. Nätverksträffarna är en viktig del av medlemskapet i SSI. Utnyttja de möjligheter till personlig kompetensutveckling inom support som nätverksgrupperna ger. Nätverkande kompletterar de utbildningar och konferenser du deltar i för att bli skickligare inom din roll.

I rollen som supportansvarig känner många av våra medlemmar att de ofta är ensamma med de bekymmer och utmaningar vardagen bjuder. Ofta finns behov av att ha någon att diskutera med, ta del av hur andra löst situationer eller få inspiration till hur man kan utveckla sig själv eller sin verksamhet. Genom nätverksträffarna ges du som medlem möjligheten att diskutera och utbyta erfarenheter i en mindre grupp.

Träffarna genomförs löpande under året i våra olika regioner, en halvdag varje gång, och träffarna är utformade som kombinerade seminarier, studiebesök och samtalsforum. Varje träff har ett tema som belyser något som är nytt och intressant eller något som deltagarna efterfrågat. Träffarna arrangeras oftast hos någon av SSI-medlemmarna i form av ett studiebesök.

Möjligheten att medverka i nätverksträffarna är reserverad för medlemmarna i SSI och är en medlemsförmån och är kostnadsfritt för SSI:s medlemmar.

För dig som inte redan är medlem erbjuder vi ett prova på möte för att du ska få veta mer om vad du får ut av träffarna innan du blir medlem i SSI. Läs mer om medlemskapets förmåner här.

Nya datum för våra nätverksträffar publiceras löpande. Vill du bli uppdaterad via LinkedIn följ oss gärna.

Tidigare nätverksträffar

Nätverksträff Region Syd

NÄR: Onsdag 25 oktober, kl. 13.00-16.00
VAR: Eslövs kommun, Stadshuset Gröna Torg i Eslöv

Fokus på: Lyckas med självserviceportal

Vi får ta del av en presentation av Michel El-Dabh Digitaliseringschef som beskriver kommunens verksamhet och tankarna kring digitalisering.

Sedan kommer Carina Skarlund, Johan Björnberg och Davis France att ha en visning av ärendehanteringsprogram, självserviceportal och manegeringsverktyg som hanterar kommunens datorinstallationer, inventering och programutskjutningar bla.

Vi kommer att prata/diskutera och dela erfarenheter kring hur man får medarbetare och kunder till att använda självserviceportalen och om det är bra/dåligt för ”servicen”? Vad kan vi automatisera för att underlätta och effektivisera både för kunden och för de som jobbar i Servicedesk?

Agenda:

13.00 – 13.15 Inledning av Peter Hero – SSI
13.15 – 14.00 Presentation av Eslövs kommun och visning av ärendehanteringsprogram, självserviceportal och manegeringsverktyg. (se ovan)
14.00 – 14.45 Chat GPT och AI med Peter Hero
14.45 – 15.15 Fika och rundvisning på IT Servicedesk
15.15 – 16.00 Diskussionsfrågor och utbyte av erfarenheter

Frågor mailas till: peter.hero@supportinst.se

(Kostnadsfritt för medlemmar, man kan även få ”prova på” utan kostnad)

Nätverksträff Region Mitt

NÄR: Tisdag 26 September, kl. 10.30-15.30
VAR: Transportstyrelsen i Örebro

Fokus på: Automatiserad support, vad innebär det?

Denna gång så träffas vi hos Transportstyrelsen i Örebro för att tillsammans diskutera vad automatisering innebär i praktiken. Vad kan automatiseras, hur går man tillväga, vilka verktyg och olika tjänster behövs för att lyckas bra, det är frågor som vi kommer att ta upp på denna nätverksträff.

Vi kommer också att få lyssna till Mariana Blaxmo och hennes kollegor som berättar om deras mål och utmaningar. De har en hektiskt tid då arbetet med att ta hem intern it-drift och förvaltning pågår för fullt.

Agenda:
10.30 – 11.00 Inledning och presentation av deltagarna
11.00 – 12.00 Transportstyrelsens mål och utmaningar
12.00 – 13.00 Gemensam lunch
13.00 – 14.00 Bikupa kring automatisering
14.00 – 14.30 Fika och rundvandring på Servicedesken
14.30 – 15.30 Slutsatser och summering

Frågor mailas till: peter.hero@supportinst.se

(Kostnadsfritt för medlemmar, man kan även få ”prova på” utan kostnad)

Nätverksträff region Stockholm

NÄR: Torsdag den 31 augusti, kl. 09.00 –12.00
VAR: Sundbyberg hos IT Software

Fokus på: ”Integrationer och smarta supportverktyg”

Behovet av support och ökad användarvänlighet ökar hela tiden om det kommer allt fler smarta och automatiserade verktyg som hjälper oss att bli bättre och bättre.
Vilka verktyg pratar vi om och hur kan vi säkerställa stabila och smidiga integrationer.
IT Softwares ”Solution Hub” är en gemensam plattform för olika integrationer. Kommunikation mellan olika system är oftast en grundläggande förutsättning för att få systemen fungera som tänkt samtidigt som kunden ska få en sömnlös upplevelse.

IT Software har utvecklat egna integrationer med stora möjligheter för automatisering och en smartare vardag. På denna nätverksträff får vi ta del av deras erfarenheter om vad som är viktigt att tänka på när man ska integrera andra verktyg.

Agenda:
09.00 – 09.20: Inledning av Peter Hero – SSI
09.20 – 09.45: Presentation av it Software, Chatbot och support
09.45 – 10.30: Så funkar en integrationsplattform – Solution Hub
10.30 – 12.00: Fika och erfarenhetsutbyte kring ”smarta supportverktyg”

Nätverksträff med SSI Region Sydväst

NÄR: Onsdagen den 21 juni, kl 11.00 –15.30
VAR: Linnéuniversitetet i Kalmar

Tema: ”Självservice i praktiken”

Denna gång är vi hos Linnéuniversitetet i Kalmar och vår värd är Susanne Larrson som är chef för IT-supporten och Servicedesk. Susanne ansvarar för både enheten i Växjö och Kalmar, två relativt lika stora enheter som arbetar 100% tillsammans. Vi kommer att få lyssna till Susanne och hennes kollegor bl.a. om hur de får verksamheten att samaverka och hur de arbetar och tänker kring självsupport.

Vi kommer att fokusera extra på området självsupport och utmaningarna med att få kunder och användare att ta till sig självservice på ett bra sätt. Alla som deltar i nätverksträffen har säkert några erfarenheter som man kan dela med sig om. Vi kommer att prata om självservice i praktiken och vad som verkligen fungerar och inte fungerar. Vi kommer också in på området ”Shift left” som är en viktig del för att kunna lyckas med självservice.

Agenda:

11.00 – 11.15: Inledning och kort presentation av SSI och deltagarna
11.15 – 12.00: Presentation av Linnéuniverstitetets IT-support och Servicedesk
12.00 – 13.00: Gemensam lunch
13.00 – 14.00: Gruppdiskussioner kring självservice
14.00 – 14.30: Fika och nätverkande, visning av Servicedesk och Infocenter
14.30 – 15.30: Diskutera och dela erfarenheter kring självservice, vad funkar, hur?

Nätverksträff region Stockholm

NÄR: Fredag 2 juni kl. 10.30 – 15.00
VAR: Easit, Svetsarvägen 7 i Solna

Tema: ”Självsupport och ITSM-verktyg”

Vi kommer att dela erfarenheter och ta del av det senaste kring området ”Självsupport” som är ett allt viktigare område för alla som arbetar med service och support. Vad kan man förvänta sig av en modern plattform för att kunden ska få så snabb och bra service som möjligt. Vi kommer också att få ta del av Easits erfarenheter kring området och de kommer att visa upp en del praktiska exempel från deras ITSM-verktyg.

10.30 – 10.45: Inledning och SSI information
10.45 – 11.30: Presentation från Easit
11.30 – 12-00: Gemensamma diskussioner kring ämnet självservice
12.00 – 13.00: Lunch
13.00 – 13.45: ITSM-verktygsstöd
13.45 – 14.00: kaffe/fika/nätverka
14.00 – 15.00: Gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyte

Nätverksträff Region Norr

NÄR: Torsdag den 1 juni, kl 10.30 – 15.00
VAR: Dataductus i Skellefteå, Torggatan 24

Tema: ”Shift left” och intern samverkan

Agenda:
10.30 – 10.45: Inledning och SSI information
10.45 – 11.30: Presentation från Dataductus
11.30 – 12-00: Gemensamma diskussioner kring ämnet ”Shift left”
12.00 – 13.00: Lunch
13.00 – 14.00: Gruppdiskussioner kring hur vi förbättrar intern samverkan
14.00 – 14.15: kaffe/fika/nätverka
14.15 – 15.00: Dela erfarenheter och sammanfattning

Välkommen till denna nätverksträff med SSI – Support Services Institute.

Det ska bli väldigt trevligt att åter få träffa alla medlemmar i nätverket Norr och vi har nu också med oss två nya medlemmar i nätverket som är Dataductus och LKAB, extra roligt att träffa er. Vi kommer att ta upp frågor kring ”Shift left” och intern samverka som bidrar till bättre förutsättningar för First-line och som ökar FCR (First Call Resolution). Vi kommer också att ta upp frågor kring framtidens teknikstödssystem som vi har diskuterat och delat erfarenheter kring tidigare.

Nätverksträff Region Väst

NÄR: Tisdag 30 maj kl. 13.00 – 16.15
VAR: Stena Rederi, Göteborg

Fokusämne är: ”Shift left i praktiken”

Denna gång träffas vi hos Stena Supportenhet och vi ska ha fokus på och dela erfarenheter kring området ”Shift left”. Vi kommer att ta upp olika praktiska exempel på aktiviteter som bidrar till att flytta kunskap närmare kunden.

Malin Sulz och hennes kollegor kommer att berätta om deras utmaningar med bl.a. att supportera fartyg som sällan ligger stilla utan är ute och far på havet utan någon fast lina för internetuppkoppling.

Vi vill dela erfarenheter och kunskaper som alla som deltar har med sig och Peter Hero kommer att sammanfatta berätta mer om de exempel och erfarenheter som diskuterades på konferensen som gick i slutet av mars i Stockholm och som handlade just om ”Shift left”.

Agenda:
13.00 – 13.30: Inledning och presentation av deltagarna
13.30 – 14.45: Presentation av Stena support
14.45 – 15.15: Fika och tid för nätverkande, (visning av Stenas support)
15.15 – 16.15: Erfarenheter kring ”Shift left” och sammanfattning från konferens

Nätverksträff Region Sydväst

NÄR: Fredag 28 april kl. 11.00 – 15.30 
VAR: Region Jönköping, Datorgatan 1 i Huskvarna

Dagens fokusämne är: ”Erfarenhetsutbyte kring Shift left”

Vi träffas hos Region Jönköpings län på Kundservice IT för att nätverka och dela med oss av kunskaper tillsammans i SSI-nätverket. Omvärldsbevakning och kunskapsdelning är huvudanledningen till att vi träffas samtidigt som att man utvidgar sitt nätverk och får nya vänner att kontakta när frågor kring supportspecifika situationer och utmaningar dyker upp på hemmaplan.

Kent Svensson och Ingela Wibeck berättar om den resa som de har inom sin supportenhet och vilka mål de har för framtiden. Vi kommer också att kunna ställa frågor kring vilka möjligheter och utmaningar som de ser kring sin verksamhet.

Vi kommer denna gång att ha fokus på att dela erfarenheter inom området ”Shift left”. Hur arbetar vi idag kring att öka samverkan internt där målet är att flytta kunskapen så nära kund som möjligt? Självbetjäning och kunskapshantering är två centrala områden som vi kommer att lyfta upp och dela erfarenheter kring.

Agenda:
11.00 – 11.15: Inledning och kort presentation av SSI och deltagarna
11.15 – 12.00: RJL Kundservice IT presenterar sin verksamhet
12.00 – 13.00: Gemensam lunch på stan i Huskvarna (kostnadsfritt)
13.00 – 14.00: Vad innebär ”Shift left” för oss, några pågående projekt?
14.00 – 14.30: Fika och nätverkande, visning av Kundservice IT och deras arbetsplatser
14.30 – 15.30: Erfarenhetsutbyte och framgångsfaktorer kring ”Shift left”

Nätverksträff med Region Norr

NÄR: 25 januari kl. 11.00 – 16.00
VAR: Atea, Robertsviksgatan 6B i Luleå

Tema: Chatbotar, Röstbotar och automatiserad incidenthantering

Agenda:
11.00 – 12.00: Presentation från SSI och Atea
12.00 – 13.00: Lunch
13.00 – 14.30: Fokus på robotar och automatisering – Vad, Hur och Varför 14.30 – 15.00: kaffe/fika/nätverka
15.00 – 16.00: Rundabordetsamtal och sammanfattning

Välkommen till denna nätverksträff med SSI – Support Services Institute.

Det ska bli mycket trevligt att åter få samla både gamla och nya medlemmar i nätverket Norr. Vi kommer att ta upp frågor kring chat, chatbotar, röstbotar och andra nya teknikstöd som finns att tillgå. Det går fort när det gäller utvecklingen kring digitalisering och ny teknik. Vi kommer att ta upp vad som är nödvändigt, bra att ha eller inget att ha när det gäller dessa nya teknikstöd. Vi kommer också att ha utrymme för andra frågor så om du har någon fråga som du skulle önska diskutera och dela erfarenheter kring så ta gärna kontakt med mig så kan vi ta med den frågan på vår träff den 25:e.

Deltagandet är kostnadsfritt! Gäller även ”prova på” för dig som ännu inte är medlem i SSI.

Nätverksträff Region Väst

NÄR: Torsdag den 1 december, kl. 13.00 – 16.30
VAR: Trafikverket Göteborg, Vikingsgatan 2-4, Rum 1242 Stationen

Fokus på: Utmaningar inom dagens service & supportindustri

Vi får nu möjlighet att träffas i Trafikverkets fina lokaler och denna gång tänker jag att vi fritt diskuterar vilka utmaningar som ni som deltar har med supporten idag. Vilka frågor behöver vi att ta upp extra och vad kan vara bra att få input (omvärldsbevakning) från andra som driver likande support som ni själva.

Det kan vara frågor kring teknik, ärendehantering, chatbotar, AI, självsupport, distansarbete, ledarskapsfrågor eller annat som idag känns som en utmaning.

Dessa frågor som kommer upp kan även bli en bra grund med olika ämnen som vi kan fördjupa oss vid framtida nätverksträffar inom SSI Väst i Göteborg.

Tommie Bengtsson från Användarstöd IT på Trafikverket kommer att berätta om deras support och vad de har lyckats bra med och även om vilka utmaningar som de har i framtiden.

Agenda:
13.00 – 13.30: Inledning SSI och presentation av deltagarna
13.30 – 14.15: Presentation av Trafikverket
14.15 – 14.45: Fikapaus och tid för nätverkande
14.45 – 15.00: Kort rundvandring hos Användarstöd (om möjligt)
15.00 – 16.30: Gruppdiskussioner kring dagens utmaningar inom supporten

Nätverksträff Region Mitt

NÄR: Den 21 november kl 11.30 – 16.00 (Möjlighet finns att delta på distans).
VAR: Karlstad Kommun, Älvgatan 5 i Karlstad (Ingång på hörnet mot älven)

Fokus på: ”ITIL och Agile skapar struktur och motivation i supporten”

Vi träffas hos Karlstad för att åter nätverka och dela med oss av kunskaper tillsammans i nätverket ”SSI-Mitt”. Omvärldsbevakning och kunskapsdelning är huvudanledningen till att vi träffas samtidigt som att man utvidgar sitt nätverk och får nya vänner att kontakta när frågor kring supportspecifika situationer och utmaningar dyker upp på hemmaplan.

Christina Kjellberg med kollegor berättar för oss om resultaten de har uppnått genom att använda agilt arbetssätt och verktyget Azur DevOps vid utveckling men ITILramverket vid drift. Vad har de haft för utmaningar och vad har det givit för resultat för supporten hos dem? Det och mycket mer kommer vi att ta del av och lyssna till.

Vi kommer också att tillsammans fortsätta diskutera ITIL 4 och vilka delar som fungerar bäst inom det agila just för supporten. Hur har andra gjort, vilka erfarenheter har vi osv?

Peter från SSI kommer också att ge sin bild av ITIL 4 och berättar om det arbete som han deltog i som ämnesexpert vid framtagandet av ITIL 4 Foundation.

Agenda:
11.30 – 12.00: Inledning och kort presentation av SSI och deltagarna
12.00 – 13.00: Gemensam lunch i trevliga centrala Karlstad (kostnadsfritt)
13.00 – 14.30: Karlstad presenterar sin verksamhet och samverkan mellan ITIL och Agile
14.30 – 15.00: Fika och nätverkande
15.00 – 15.20: Vad kan ITIL 4 bidra med, hur drar vi nytta av agila arbetssätt i supporten?
15.20 – 16.00: ”Öppen” diskussionsfråga