27 Mars

Årets Servicedesk 2024

Motiveringen till denna utmärkelse:
Under det senaste året har denna IT-support genomgått stora förbättringar.

Användarnöjdhet har ökat från 85 till 93 procent. Lösningsgraden har ökat från 70 till 88 procent.

De besvarar numera 95% av alla inkomna samtal och deras snittsvarstid i telefon har gått från fem minuter till två minuter.

De har renodlat roller och ansvar, ständigt följt upp och coachat. De har Involverat fler medarbetare i resan och många har nu ett ansvarsområde som bidrar till helheten.

De har effektiviserat och vunnit mycket tid som de kunnat återinvestera i utbildningar, mer fokus på kunskapshantering och ha gemensamma möten, som tidigare inte var möjligt.

De har etablerat ITIL praxis på ett mycket effektivt sätt. Deras Incident, Change, Problem, Knowledge och Request har varit avgörande. De arbetar med ITIL 4s dimensioner och principer i för att bygga och utveckla en modern Support och Servicedesk.

Malmö stads IT-support – Supporterar över 30 000 medarbetare och unika kunder.

Stort grattis till vinnarna!

Vi gratulerar också förra årets vinnare Max Burgers som i år knep andra platsen, tredje platsen gick till Axfood.

Fler priser som delades ut var Årets Pro-Support som gick till Karlskoga Kommun och Årets Servicedeskteam som gick till Regeringskansliet.

Vill ni ta hem priset av Årets Service desk 2025? Fundera redan nu över vad ni kan göra för att nomineras till nästa år.

Följande information ska lämnas i en nominering.

  1. Varför nominera just denna Servicedesk?
  2. Skriv inom vilket eller vilka områden som denna Servicedesk har varit extra framgångsrika under året
  3. Beskriv vad förändringen och utvecklingen lett fram till för nya värden till kund, verksamhet eller medarbetarna
  4. Vad är det för verktyg, processer eller annat som är största anledningen till framgången?