Breakout sessions - Service Support i Fokus 2025

Breakout session 1
Proaktiv support: Tekniker och strategier för att ligga steget före
Moderator: Peter Hero
Proaktiv support är nyckeln till att överträffa kundernas förväntningar och minska reaktiva ärenden och allvarliga incidenter. Men hur lyckas vi med det i praktiken? Vilka tekniker och verktyg kan hjälpa oss att identifiera problem innan de uppstår och förbättra kundupplevelsen? I denna session utforskar vi olika metoder som till exempel processarbete, prediktiv analys, AI och automatisering. Tillsammans diskuterar vi strategier för att bygga en proaktiv support som stärker både säkerheten och kundrelationerna och bidrar till långsiktig framgång.

Breakout session 2
Från bra till världsklass: Hur ITIL tillsammans med andra ramverk och metoder kan lyfta er support
Moderator: Dane Thomas & Ulrika Jansdotter
Vill ni skapa en supportverksamhet i världsklass?
I denna session undersöker vi hur ramverk som ITIL kan samverka med andra ramverk och metoder. Vi diskuterar hur en kombination av beprövade best practice från ett flertal ramverk och metoder är nödvändiga för att säkerställa leverans av värde och nytta.
Tillsammans tar vi fram konkreta exempel, framgångsfaktorer, förmågor som behövs för att lyfta er support till en högre nivå, med sikte på operationell excellens.

Breakout session 3
Genomsyra supportens expertis i hela organisationen: Skapa samverkan och attraktiva karriärvägar för våra medarbetare
Moderator: Michael Ramirez
Många supportorganisationer oroar sig för den höga rörligheten inom avdelningen, men vad händer om vi istället ser detta som en möjlighet? I denna session utforskar vi hur vi aktivt kan omvandla rörlighet till en styrka genom att säkerställa att kunniga och ambitiösa medarbetare fortsätter att bidra till organisationens framgång på nya sätt. Vi diskuterar hur supportens medarbetare kan gå vidare internt och ta sig an roller som ex. objektledare IT, objektspecialist, utvecklare eller produktägare och därigenom stärka både organisationen och sin egen utveckling.
Fokus ligger på att främja intern rörlighet och bygga en effektiv samverkan mellan supporten och andra verksamheter, vilket kan leda till effektivare processer, förbättrad kundupplevelse och ökad innovation. Under sessionen delar vi erfarenheter och belyser framgångsrika exempel på hur denna strategi kan implementeras med positiv effekt för både individen och organisationen.

Breakout session 4
Hur kan dina team snabba upp incidenthanteringen med smarta lösningar?
Moderatorer: Marcus Nygren & Annicka Rosengren
Hur kan ditt team förbättra incidenthanteringen och samtidigt arbeta snabbare och smartare? I denna inspirerande dragning delar Marcus Nygren och Annicka Rosengren från Stretch Addera med sig av sina erfarenheter. De lyfter några vanliga utmaningar inom incidenthantering, som isolerade team, reaktiva processer samt brist på lärande och visar hur ni skulle kunna vända dessa till framgångar. Ta del av några praktiska tips om proaktiv övervakning, centraliserad kommunikation och lärande från incidenter – allt för att skapa smidigare processer och minska avbrott.
Stärk samarbetet och leveranskapaciteten i hela organisationen med lösningar som gör skillnad. Stretch Addera, en av Nordens ledande Atlassian Platinum-partners, hjälper er som en del av ert team. Med cirka 60 certifierade konsulter erbjuder de expertis och stöd för att maximera värdet av Atlassian-plattformen med verktyg som Jira Service Management och Confluence.

Breakout session 5
NIS2 vad betyder det för supportverksamheten och hur förbereder vi oss?
Moderator: Anders Brunberg
I denna interaktiva session diskuterar vi tillsammans hur direktivet påverkar supportens arbete, från riskanalyser och säkerhetsåtgärder till incidentrapportering. Vi delar erfarenheter och insikter om hur ni kan säkerställa att er supportavdelning uppfyller NIS2:s krav och förbereda er för att undvika potentiella sanktioner. Här får ni möjlighet att utbyta idéer med andra deltagare, ställa frågor till experter och ta del av praktiska exempel på hur ni kan stärka säkerheten och efterleva regelverket.
Kom och bli en del av diskussionen – tillsammans skapar vi en väg framåt!

Breakout session 6
Support: Då, Nu och Imorgon
Moderatorer: Henrik Loven & Henrik Resare
I denna breakout utforskar vi de nyckelfaktorer som har format supportens roll och diskuterar hur man kan säkerställa att supportfunktioner fortsätter vara relevanta och uppskattade i framtiden.

Breakout session 7
Presenteras senare

Breakout session 8
Presenteras senare

Breakout session 9
Presenteras senare
Schema breakout sessions - Service Support i Fokus 2025
Dag 1 (27 mars)
Breakout 1 – 2 – 3
Kl. 11.40-12.30
- Proaktiv support: Tekniker och strategier för att ligga steget före
- Från bra till världsklass: Hur ITIL tillsammans med andra ramverk och metoder kan lyfta er support
- Genomsyra supportens expertis i hela organisationen: Skapa samverkan och attraktiva karriärvägar för våra medarbetare
Breakout session 4 – 5 – 6
Kl. 14.20-15.10
- Hur kan dina team snabba upp incidenthanteringen med smarta lösningar?
- NIS2 vad betyder det för supportverksamheten och hur förbereder vi oss?
- Support: Då, Nu och Imorgon
Dag 2 (28 mars)
Breakout session 7 – 8 – 9
Kl. 11.20-12.10
- Presenteras senare
(Ev förändringar av ordning på våra breakout sessions kan komma, om det skulle visa sig kombinationen av de tre spåren passar bättre i andra konstellationer när alla breakouts är ute.)