ITIL® 4 Foundation
INFORMATION
Pris: 20150.00 SEK Ex moms
Medlemsrabatt: Ja
Certifieringsvoucher, ITIL 4 e-book och kursmaterial ingår i kurspriset.
Tid: 09.00-17.00
Kursmaterialet är på engelska
Läraren pratar svenska
För nästa kurstillfälle, se "Boka kurs"
Antal dagar: 2
Tid: 09.00-17.00
Kursmaterialet är på engelska
Läraren pratar svenska
För nästa kurstillfälle, se "Boka kurs"
Antal dagar: 2
Övrigt:
Vårt moderbolag BiTA hanterar all vår kursadministration, vilket betyder att bekräftelser och annan information kommer att komma från bita.eu adresser. Vi genomför merparten av våra utbildningar i våra egna lokaler på Gamla Brogatan i Stockholm. Då vi utbildar i andra städer väljer vi också lokaler centralt för att underlätta resande med tåg och buss. Information om aktuell plats kommer i kursbekräftelsen.
Vi ser fram emot att få se dig på kurs snart!
Översikt
Beskrivning
Innehåll
På den här kursen lär du dig grunderna i ITIL® 4 och IT Service Management. ITIL® är ett globalt ramverk för tjänstehantering som hjälper organisationer att skapa struktur, effektivitet och affärsnytta i sin IT-leverans.
Den nuvarande versionen, ITIL 4, fokuserar på hur man skapar värde genom samarbete, värdeflöden och en helhetssyn på tjänsteleverans – oavsett om man arbetar agilt, enligt DevOps eller i traditionella modeller. ITIL 4 integrerar även koncept från andra etablerade ramverk såsom Lean, Agile och DevOps.
Under kursen går vi igenom ITIL 4:s centrala principer och komponenter – och hur du tillämpar dem i praktiken. Du får insikt i hur tjänster skapas, levereras och förbättras med fokus på att maximera nytta för både IT och verksamhet.
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som behöver kunskap och förståelse inom IT Service Management.
Ditt behov kan grunda sig i att du arbetar på IT-sidan med utveckling, produktion, leverans eller support av IT-tjänster – eller att du är kravställare, mottagare eller ledare på verksamhetssidan, till exempel som linjechef eller förvaltningsledare.
Den nuvarande versionen, ITIL 4, fokuserar på hur man skapar värde genom samarbete, värdeflöden och en helhetssyn på tjänsteleverans – oavsett om man arbetar agilt, enligt DevOps eller i traditionella modeller. ITIL 4 integrerar även koncept från andra etablerade ramverk såsom Lean, Agile och DevOps.
Under kursen går vi igenom ITIL 4:s centrala principer och komponenter – och hur du tillämpar dem i praktiken. Du får insikt i hur tjänster skapas, levereras och förbättras med fokus på att maximera nytta för både IT och verksamhet.
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som behöver kunskap och förståelse inom IT Service Management.
Ditt behov kan grunda sig i att du arbetar på IT-sidan med utveckling, produktion, leverans eller support av IT-tjänster – eller att du är kravställare, mottagare eller ledare på verksamhetssidan, till exempel som linjechef eller förvaltningsledare.
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper krävs.
Certifiering
Certifiering
Certifieringen sker inte under själva kursen. I kurspriset ingår en certifieringsvoucher, vilket innebär att du själv bokar tid för online-certifiering när du känner dig redo. Mer information skickas vid bokning.
Trygghetsgaranti – klara certifieringen eller skriv om kostnadsfritt
Vi vill att du ska känna dig helt trygg med din investering. Skulle du – mot förmodan – inte klara certifieringen på första försöket, erbjuder vi en certifieringsgaranti: du får göra ett nytt försök helt utan extra kostnad.
Expertstöd efter utbildningen
För att du ska få ut mesta möjliga av utbildningen ingår även 1:1 expertstöd efter avslutad kurs. Du får möjlighet att diskutera hur du omsätter dina nya kunskaper i praktiken – i just din organisation och din roll.
ITIL® is a registered trademark of PeopleCert group. Used under licence from PeopleCert. All rights reserved.
Trygghetsgaranti – klara certifieringen eller skriv om kostnadsfritt
Vi vill att du ska känna dig helt trygg med din investering. Skulle du – mot förmodan – inte klara certifieringen på första försöket, erbjuder vi en certifieringsgaranti: du får göra ett nytt försök helt utan extra kostnad.
Expertstöd efter utbildningen
För att du ska få ut mesta möjliga av utbildningen ingår även 1:1 expertstöd efter avslutad kurs. Du får möjlighet att diskutera hur du omsätter dina nya kunskaper i praktiken – i just din organisation och din roll.
ITIL® is a registered trademark of PeopleCert group. Used under licence from PeopleCert. All rights reserved.
Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren att ha erhållit kunskap om:
- Begrepp och terminologi, perspektiv och principer som används inom service management och ITIL®
- Service management som ett ramverk och vad det innebär att nyttja respektive leverera tjänster
- Hur de principer som beskrivs i ITIL® 4 kan hjälpa en organisation att använda och anpassa sin tjänstehantering för att maximera verksamhetsnyttan av IT-tjänster
- Hur man identifierar och effektiviserar värdeflöden i sin tjänsteleverans
- Hur ITIL® 4 integrerar och samexisterar med andra modeller och ramverk för att få ut störst värde av använda tillgängliga resurser
- Hur kontinuerlig förbättring kan och bör involvera hela organisationen
Språk
Alla begrepp beskrivs med engelsk terminologi. Kursmaterialet, alla bilder som visas, liksom certifieringen är på engelska. Kursledaren pratar dock i övrigt svenska om inget annat anges specifikt.
Kurslängd
Kurslängd
2 dagar
Kursmaterial
Kursmaterial
Kursmaterialet är digitalt
Mer än bara utbildning – det är ett erfarenhetsutbyte, ett avbrott och en energiboost
Att gå en utbildning live, tillsammans med andra, ger ett mervärde som du sällan får i interna eller digitala upplägg. Här möter du deltagare från andra organisationer med liknande utmaningar – och plötsligt ser du din egen verklighet med nya ögon.
Du får ta del av praktiska exempel och personliga insikter från våra otroligt uppskattade och erfarna kursledare, och samtidigt dela erfarenheter, frågor och tips med andra i samma situation. Det blir ofta just de spontana samtalen på rasten eller i gruppövningen som ger de största insikterna.
Dessutom, en fysisk utbildning innebär ett avbrott från vardagen – något som ger både mental distans, inspiration och ny energi att ta med tillbaka till arbetet.
Mer än bara utbildning – det är ett erfarenhetsutbyte, ett avbrott och en energiboost
Att gå en utbildning live, tillsammans med andra, ger ett mervärde som du sällan får i interna eller digitala upplägg. Här möter du deltagare från andra organisationer med liknande utmaningar – och plötsligt ser du din egen verklighet med nya ögon.
Du får ta del av praktiska exempel och personliga insikter från våra otroligt uppskattade och erfarna kursledare, och samtidigt dela erfarenheter, frågor och tips med andra i samma situation. Det blir ofta just de spontana samtalen på rasten eller i gruppövningen som ger de största insikterna.
Dessutom, en fysisk utbildning innebär ett avbrott från vardagen – något som ger både mental distans, inspiration och ny energi att ta med tillbaka till arbetet.
Day 1
- Course start - Introduction of instructor and participants
Introduction to ITIL 4
Structure and Benefits of ITIL 4
Exam and Certification Details
- Service Management: Key Concepts
Value and Value Co-Creation
Service Providers, Consumers, and other Stakeholders
Service Relationships
Services, Products, and Resources
Outcomes, Costs, and Risks
- The Seven Guiding Principles
Focus on Value
Start Where You Are
Progress Iteratively With Feedback
Collaborate and Promote Visibility
- Guiding Principles - Continued
Think and Work Holistically
Keep it Simple and Practical
Optimize and Automate
- The Four Dimensions of Service Management
Organizations and People
Information and Technology
Partners and Suppliers
Value Streams and Processes
External Factors (PESTLE)
- The Service Value System
Purpose and Components
- The Service Value Chain
Value Streams
Service Value Chain Activities
- Homework – 2 questions
- Regarding the content from Day 1:
Are you already working with any of this?
Is there anything that you would like to start working with?
End of Day 1
Day 2 - Presentation of Homework / Discussion
- Introduction to Continual Improvement
The Continual Improvement Model
Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles
- The ITIL® Practices;
Overview over all of the practices
Detailed description of selected practices
Continual Improvement
Change Enablement
- Practices - Continued
Incident Management
Problem Management
Service Request Management
- Practices - Continued
Service Desk
Service Level Management
- Additional Practices – Description of purpose
Information Security Management
Relationship Management
Supplier Management
IT Asset Management
Monitoring and Event Management
Release Management
Service Configuration Management
Deployment Management
- Sample Paper 1 review – Instructions and Preparation for Certification Exam
End of Day 2