ITIL® 4 Practitioner - Problem Management

INFORMATION

Pris: 11990.00 SEK Ex moms
Medlemsrabatt: Ja
Certifieringsvoucher och kursmaterial ingår i kurspriset.

Tid: 9.00 - 17.00

Kursmaterialet är på engelska
Läraren pratar svenska

För nästa kurstillfälle, se "Boka kurs"

Antal dagar: 1
2025-11-28 - STOCKHOLM
Drottninggatan 32, 8 tr
Boka kurs

Övrigt:

Vårt moderbolag BiTA hanterar all vår kursadministration, vilket betyder att bekräftelser och annan information kommer att komma från bita.eu adresser. Vi genomför merparten av våra utbildningar i våra egna lokaler på Gamla Brogatan i Stockholm. Då vi utbildar i andra städer väljer vi också lokaler centralt för att underlätta resande med tåg och buss. Information om aktuell plats kommer i kursbekräftelsen.

Vi ser fram emot att få se dig på kurs snart!

Översikt
Beskrivning
Innehåll

Ramverket ITIL® är under ständig utveckling av AXELOS och nu lanseras en ny typ av certifieringsgrundande utbildningar.

På kursen ITIL® 4 Practitioner Problem Management går vi igenom nyckelbegrepp, principer, värde och utmaningar inom den ITIL-praxis (practice) som heter Problem management praxisen. Kursen ger vägledning kring tillämpning av denna ITIL-praxis på både strategisk och operativ nivå.

Problem management-praxisen ska inte enbart ses som en process, utan en praxis är beskriven utifrån ITIL® 4:s fyra dimensioner och är därför mycket mer omfattande och heltäckande än tidigare.

Den här kursen genomförs under en dag och är avsedd för dig som arbetar med att hantera problem och vill få kännedom om det allra senaste inom ITIL®4 Problem management-praxis.

Kursen ingår i en ny serie av endagarskurser för respektive ITIL® 4-praxis.

Praxisen Problem management kan man också lära sig om tillsammans med fyra andra praxis (Incident management, Service Desk, Request management samt Montoring and event management) i en separat tredagars kurs: Monitor, Support & Fulfil. Den utbildningen är ett alternativ till att gå respektive praxisutbildning där deltagaren får bredare kunskaper om flera praxis, men inte samma djup om den enskilda praxisen.

Läs mer om kursen Monitor, Support & Fulfil - Läs mer

Målgrupp
Kursen riktar sig främst till dig som:

  • är problem manager
  • arbetar med att hantera problem
  • kommer att börja arbeta inom området

Alla som på något sätt arbetar med att identifiera och analysera problem och/eller analysera och kontrollera kända fel kommer att ha stor glädje av kursen.

Förkunskapskrav
Det finns inga formella krav på förkunskaper för att få delta på kursen, men om du vill certifiera dig så är kravet att du har ITIL®4 Foundation certifiering.

Certifiering
Certifieringen sker inte under kurstillfället utan den sker vid ett separat tillfälle ett antal veckor efter avslutad kurs. Information om certifieringsdatum sker vid kurstillfället.
Certifieringen är på engelska.
OBS! För att få skriva certifieringen krävs att du har ett ITIL 4 Foundation-certifikat.


ITIL® is a registered trademark of PeopleCert group. Used under licence from PeopleCert. All rights reserved.

Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren bland annat att ha erhållit kunskap om:

  • processerna inom Problem management
  • aktiviteter i andra praxis som stödjer Problem management
  • hur man mäter och följer upp mognaden i hanteringen av Problem management.

Språk
Alla begrepp beskrivs med engelsk terminologi. Kursmaterial och certifieringen är på engelska. Kursledaren pratar svenska.

Kursmaterial
Materialet är digitalt

Innehåll

Kursen tar bland annat upp följande ämnen:

1. ITIL®4 nyckelbegrepp i allmänhet och inom Problem management i synnerhet
2. Problem management i de fyra dimensionerna
a. Processerna i Problem management
b. Roller och kompetenser inom Problem management
c. Hur information och teknologi stödjer Problem management
d. Hur leverantörer och partners involveras i Problem management
3. Hur ITIL®4 mognadsmodell kan användas för att utveckla Problem management
4. Hantering av värdeströmmar
5. Hur ITIL®4 vägledande principer stödjer Problem management

Vill du bli uppdaterad på vad som händer hos oss?

Fyll i din e-postadress

så får du våra utskick och nyhetsbrev framöver.