ITIL® 4 Practitioner - Incident Management

INFORMATION

Pris: 11900 SEK Ex moms
Medlemsrabatt: Ja
Certifieringsvoucher och kursmaterial ingår i kurspriset.

Tid: 9.00 - 17.00

Allt kursmaterial är digitalt.
Kursmaterialet är på engelska.
Läraren pratar svenska.

För nästa kurstillfälle, se "Boka kurs"

Antal dagar: 1
2025-02-07 - Stockholm
BiTA, Gamla Brogatan 11, Stockholm
Karta
2025-04-25 - Distans

Övrigt:

Vårt moderbolag BiTA hanterar all vår kursadministration, vilket betyder att bekräftelser och annan information kommer att komma från bita.eu adresser. Vi genomför merparten av våra utbildningar i våra egna lokaler på Gamla Brogatan i Stockholm. Då vi utbildar i andra städer väljer vi också lokaler centralt för att underlätta resande med tåg och buss. Information om aktuell plats kommer i kursbekräftelsen.

Vi ser fram emot att få se dig på kurs snart!

Översikt
Beskrivning
Innehåll
Anmälan
Vem passar denna utbildning för?
Denna utbildning är utformad för alla som jobbar inom IT som arbetar med hantering av incidenter inom sin organisation, oavsett deras specifika roll.
 
Utbildningen ITIL 4 Practitioner Incident Management fokuserar på att utrusta IT-proffs med de färdigheter och den kunskap som krävs för att utmärka sig inom incidenthantering, en avgörande del av IT-tjänstehantering. Den lägger tonvikt på kärnprinciperna, processerna och bästa praxis inom Incident Management-praktiken enligt ITIL 4-ramverket.
 
På utbildningen ITIL ®4 Practitioner: Incident Management går vi igenom nyckelbegrepp, principer, värde och utmaningar inom den ITIL-praxis (practice) som heter Incident management. Syftet med Incident management är minimera den negativa effekten av incidenter som inträffar genom att återställa normal servicedrift så snabbt som möjligt. Kursen ger vägledning kring tillämpning av denna ITIL-praxis på både strategisk och operativ nivå.
 
Incident management som vi känner den sen tidigare är inte längre enbart en process. Alla praxis (förmågor) är beskrivna utifrån ITIL®4:s fyra dimensioner och är således mycket mer heltäckande än tidigare.
 
Målgrupp
Kursen riktar sig främst till dig som
  • är Incident manager redan idag
  • Arbetar med incidenthantering
  • Kommer att börja arbeta inom området
Alla som på något sätt arbetar med att hantera incidenter har stor glädje av utbildningen.
 
Förkunskapskrav
Det finns inga formella förkunskapskrav för att få gå kursen men vi rekommenderar att du har gått ITIL Foundation eller har motsvarande kunskap för att kunna tillgodogöra dig kursinnehållet på bästa sätt.
Vad kommer jag att lära mig av ITIL 4 Practitioner Incident Management-utbildningen?
 
Utbildningen täcker ett brett spektrum av ämnen som är avgörande för effektiv incidenthantering, inklusive:
  • Nyckelbegrepp: Förstå det grundläggande syftet, målen och omfattningen av Incident Management inom ITIL-ramverket.
  • Framgångsfaktorer för praxis: Lär dig om de väsentliga faktorerna som bidrar till framgångsrik incidenthantering, inklusive mätetal och uppföljning.
  • Processer och aktiviteter: Utforska de detaljerade processerna som ingår i incidenthantering, från upptäckt och registrering till lösning och avslut.
  • Roller och ansvar: Få insikter i nyckelrollerna inom incidenthanteringsteam och hur man effektivt strukturerar och organiserar dem.
  • Information och teknik: Förstå hur teknik och verktyg kan stödja och förbättra olika aspekter av incidenthanteringsprocesser.
  • Partners och leverantörer: Lär dig hur man effektivt samarbetar med externa partners och leverantörer vid incidentlösning.
  • ITIL capability modell: Utforska hur ITIL-förmågemodellen stöder utvecklingen och mognaden av incidenthanteringsförmågor.
  • Framgångsstrategier för praxis: Få praktisk kunskap om strategier och tekniker för att implementera och förbättra incidenthanteringspraxis.

Certifiering
Certifieringen sker inte under kurstillfället utan den sker vid ett separat tillfälle ett antal veckor efter avslutad kurs. Information om certifieringsdatum sker vid kurstillfället.

Certifieringen är på engelska.
OBS! För att få skriva certifieringen krävs att du har ett ITIL 4 Foundation-certifikat. 
Innehåll
Kursen tar bland annat upp följande ämnen:
1. Förstå nyckelbegrepp i ITIL® 4 i allmänhet och Incident Management i synnerhet
2. Incident management i de fyra dimensionerna
a. Processerna i Incident management
b. Roller och kompetenser för Incident management
c. Hur information och teknologi stöttar incidenthantering
d. Hur leverantörer och partners involveras
3. Hur ITIL® 4:s mognadsmodell kan användas för att utveckla Incident management
4. Hantering av värdeströmmar
5. Hur ITIL® 4:s vägledande principer fungerar med Incident management

Välj ett passande kurstillfälle i listan nedan. Om startdatum saknas för tillfället eller de datum som finns inte passar din kalender, kan du istället göra en intresseanmälan till info@supportinst.se.

Medlem
Fakturaadress (om annan än ovan)
Godkänn bokningsvilkor(Obligatoriskt)
Bokningsvillkor
Anmälan är bindande 2 veckor före kursstart. Skriftlig annullering av anmälan skall vara oss tillhanda senast 2 veckor före kursstart annars debiteras hela avgiften.
Vid tidigare annullering uttages en administrationsavgift om 500 kr exkl moms.
För att undvika avgiften kan bokningen överföras till annan deltagare från samma organisation.

Regler för inställda kurser
Om inte annat anges genomförs och påbörjas kurser enligt aktuellt kursprogram från SSI. Bokade kursdeltagare meddelas senast 10 arbetsdagar innan aktuell kurs skall påbörjas om kursen kommer att ställas in, undantaget är dock då kurs ställs in i akutfall som står utanför SSI’s kontroll. Köparen är berättigad till full återbetalning av erlagda kursavgifter men är ej berättigad till annan ersättning för kostnader eller skada som är uppkomna av den inställda kursen. SSI förbehåller sig rätten att ändra kursdatum eller ställa in planerade kurser vid för få bokningar.

Personuppgifter(GDPR)
I samband med din kursbokning samlar SSI in uppgifter om dig för att administrera bokningen, utbildningen och ev. certifiering. Vi behandlar endast de uppgifter du själv lämnar i detta anmälningsformulär och lämnar aldrig ut dessa till någon extern part utan ditt samtycke, utom om så krävs för att bearbeta och fullgöra din order eller ditt deltagande.

Som kunskapsföretag vill vi gärna även fortsättningsvis dela med oss av kompetensrelaterad information till dig. I samband med bokningen godkänner du även att SSI kontaktar dig med kunskapsrelaterad information, inbjudningar till events och aktuella erbjudanden.

Dina personuppgifter sparas tillsvidare och du kan när som helst kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, begära rättelse eller radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på kurs@supportinst.se.

Vill du bli uppdaterad på vad som händer hos oss?

Fyll i din e-postadress

så får du våra utskick och nyhetsbrev framöver.