ITIL® 4 Practitioner - Problem Management
INFORMATION
Pris: 11900 SEK Ex moms
Medlemsrabatt: Ja
Certifieringsvoucher och kursmaterial ingår i kurspriset.
Tid: 9.00 - 17.00
Allt kursmaterial är digitalt.
Kursmaterialet är på engelska.
Läraren pratar svenska.
För nästa kurstillfälle, se "Boka kurs"
Antal dagar: 1
Tid: 9.00 - 17.00
Allt kursmaterial är digitalt.
Kursmaterialet är på engelska.
Läraren pratar svenska.
För nästa kurstillfälle, se "Boka kurs"
Antal dagar: 1
2025-03-07 - Distans
Övrigt:
Vårt moderbolag BiTA hanterar all vår kursadministration, vilket betyder att bekräftelser och annan information kommer att komma från bita.eu adresser. Vi genomför merparten av våra utbildningar i våra egna lokaler på Gamla Brogatan i Stockholm. Då vi utbildar i andra städer väljer vi också lokaler centralt för att underlätta resande med tåg och buss. Information om aktuell plats kommer i kursbekräftelsen.
Vi ser fram emot att få se dig på kurs snart!
Översikt
Beskrivning
Innehåll
Anmälan
Vem passar denna utbildning för?
Den här kursen genomförs under en dag och är avsedd för dig som arbetar med att hantera problem och vill få kännedom om det allra senaste inom ITIL®4 Problem management-praxis.
ITIL 4 Practitioner: Problem Management är en branscherkänd utbildning som ger praktisk vägledning om problemhanteringsprocesser och aktiviteter inom ITIL 4-ramverket. Utbildningen fokuserar på att identifiera och hantera grundorsakerna till incidenter för att förhindra återkommande problem och förbättra tjänstestabiliteten.
På kursen ITIL® 4 Practitioner Problem Management går vi igenom nyckelbegrepp, principer, värde och utmaningar inom den ITIL-praxis (practice) som heter Problem management praxisen. Kursen ger vägledning kring tillämpning av denna ITIL-praxis på både strategisk och operativ nivå.
Problem management-praxisen ska inte enbart ses som en process, utan en praxis är beskriven utifrån ITIL® 4:s fyra dimensioner och är därför mycket mer omfattande och heltäckande än tidigare.
Målgrupp
Kursen riktar sig främst till dig som:
• är problem manager
• arbetar med att hantera problem
• kommer att börja arbeta inom området
Alla som på något sätt arbetar med att identifiera och analysera problem och/eller analysera och kontrollera kända fel kommer att ha stor glädje av kursen.
Förkunskapskrav
Det finns inga formella förkunskapskrav för att få gå kursen men vi rekommenderar att du har gått ITIL Foundation eller har motsvarande kunskap för att kunna tillgodogöra dig kursinnehållet på bästa sätt.
Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren bland annat att ha erhållit kunskap om:
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren bland annat att ha erhållit kunskap om:
- Värdeströmmar för Incident management
- Andra praxis som ingår i incidenthanteringen
- Hur man mäter och följer upp mognaden i hanteringen av incidenter
Vad kommer jag att lära mig av ITIL 4 Practitioner Problem Management-utbildningen?
Vilka är de viktigaste ämnena som täcks i utbildningen?
- Problemhanteringskoncept: Förstå syftet, nyckelbegrepp och rollen för problemhantering i tjänstevärdekedjan
- Praxisframgångsfaktorer och mätetal: Lär dig om nyckelfaktorer för framgång (PSF) och mätetal för att utvärdera effektiviteten i problemhanteringen.
- Processer och aktiviteter: Utforska problemhanteringsprocesser, aktiviteter och deras integration i organisatoriska värdeströmmar.
- Roller och kompetenser: Fokusera på viktiga roller inom problemhantering och de kompetenser som behövs för proaktiv problemlösning.
- Information och teknik: Lär dig hur information och teknik kan stödja problemhantering genom verktyg och dataanalys.
- Partners och leverantörer: Förstå rollen för partners och leverantörer i problemhantering och hur man samarbetar effektivt.
- ITIL capability modell: Upptäck hur ITIL-förmågemodellen stödjer utvecklingen av problemhanteringsförmågor.
- Framgångsstrategier för praxis: Lär dig om framgångsrika strategier för implementering av problemhantering, stödda av ITIL vägledande principer.
Certifiering
Certifieringen sker inte under kurstillfället utan den sker vid ett separat tillfälle ett antal veckor efter avslutad kurs. Information om certifieringsdatum sker vid kurstillfället.
Certifieringen är på engelska.
OBS! För att få skriva certifieringen krävs att du har ett ITIL 4 Foundation-certifikat.
Innehåll
Kursen tar bland annat upp följande ämnen:
1. ITIL®4 nyckelbegrepp i allmänhet och inom Problem management i synnerhet
2. Problem management i de fyra dimensionerna
a. Processerna i Problem managementb. Roller och kompetenser inom Problem managementc. Hur information och teknologi stödjer Problem managementd. Hur leverantörer och partners involveras i Problem management
3. Hur ITIL®4 mognadsmodell kan användas för att utveckla Problem management
4. Hantering av värdeströmmar
5. Hur ITIL®4 vägledande principer stödjer Problem management
Välj ett passande kurstillfälle i listan nedan. Om startdatum saknas för tillfället eller de datum som finns inte passar din kalender, kan du istället göra en intresseanmälan till info@supportinst.se.