Certifierad Supportchef
INFORMATION
Steg 1: 7-8 april
Steg 2: 28-29 april
Steg 3: 19-20 maj
Tid: 9.00 - 17.00
Övrigt:
Vårt moderbolag BiTA hanterar all vår kursadministration, vilket betyder att bekräftelser och annan information kommer att komma från bita.eu adresser. Vi genomför merparten av våra utbildningar i våra egna lokaler på Gamla Brogatan i Stockholm. Då vi utbildar i andra städer väljer vi också lokaler centralt för att underlätta resande med tåg och buss. Information om aktuell plats kommer i kursbekräftelsen.
Vi ser fram emot att få se dig på kurs snart!
- Arbeta med alla processer som är involverade i support och kundstöd
- Definiera upp och förändra strukturer för support
- Samla in och samordna verksamhetsbehov
- Resursallokera för identifierade behov och ansvara för leverans och uppföljning
- Arbeta med IT-strategiska och supportstrategiska frågor, enligt gott ledarskap
- Förstå tjänsteleveranser, förvaltningsstyrning och tydliga SLAer
Kursen består av totalt 6 kursdagar fördelade på tre tillfällen med två dagar vardera med 2 veckor mellan varje tillfälle. Mellan respektive tillfälle förväntas deltagarna utföra hemuppgifter som bygger på kunskap inhämtad under kursen och som tillämpas på verkliga förutsättningar.
- Arbetar med och utvecklar ditt supportledarskap
- Arbetar med målstyrning och sätter mål
- Arbetar och leder mot tydliga mål
- Förmedlar och fångar upp verksamhetens behov support och IT-stöd
- Använder IT Service Management Best practices och de supportnära processerna på ett optimalt sätt
- Hur du använder dig av Lean och Agila arbetsmetoder
- Arbetar med att skapa och exekvera uppsatta planer
- Arbetar med tjänster och tjänstenivåavtal, sk SLAer
- Resursallokerar och kompetensförsörjer din supportorganisation,
- Leder i förändring, motiverar och kommunicerar och genomför konstruktiva möten
- Förstår skillnaden och förhåller dig till en delvis förvaltnings- och delvis tjänstestyrd organisation
- Coachar medarbetare inom ramen för ditt supportansvar
- Kan anamma nya trender på ett värdeskapande sätt
- Arbetar med attityder, beteenden och kultur
- Använder kunskapshantering på ett relevant sätt
- Kan säkerställa ständig förbättring genom lessons learned
- Kan använda dig av olika verktyg för support, tex ärendehantering, chat, telefonistöd mm
Steg 1 – Att leda och kommunicera är grunden i gott ledarskap
Supportledarskapet
Affärsmässigt perspektiv på IT-support och kundhantering
Målstyrning
Förändringsledning
Effektiv kommunikation och retorik
Presentationsteknik
Argumentationsteknik och presentationer
Steg 2 – Att i rollen som ledare inom IT-support kunna förstå och behålla initiativet
Verksamhetsdrivet strategiarbete inom IT
Lite om IT Service Management best practices och pm3
Incident Management
Problem Management
Agilt arbetssätt i samklang med pm3 och IT Service Management best practices
Objektstyrd vs. tjänstestyrd organisation
Att förbereda och genomföra supportmöten av olika slag
Hantera verksamhetens behov, portfölj och tjänster
Steg 3 – Att med rätt kompetens utveckla IT-supporten enligt verksamheten behov
Kundkommunikation
Mätning, uppföljning och nyttorealisering
Knowledge Management / Kunskapshantering
Trend-, omvärldsbevakning och teknikutveckling
Attityder beteenden och kultur
Certifiering
Välj ett passande kurstillfälle i listan nedan. Om startdatum saknas för tillfället eller de datum som finns inte passar din kalender, kan du istället göra en intresseanmälan till info@supportinst.se.
Utbildning inom kundservice och support
Förenkla förändring genom utbildning
Med rätt kunskap och utbildning ökar förutsättningarna att genomföra förändringar för att bli en effektivare organisation som nyttjar resurserna rätt. Som individ stärker du genom kontinuerlig kompetensutveckling ditt CV och gör dig fortsatt attraktiv på arbetsmarknaden.
Vi på SSI erbjuder framförallt utbildningar till dig som arbetar inom kundservice och support och vill utvecklas i din nuvarande roll eller förbereda dig för att ta nästa steg i karriären. Vi erbjuder också genom vårt moderbolag BiTA Service Management utbildningar för annan IT personal och andra roller i en verksamhet. Det är också BiTA som hanterar all vår kursadministration.
Omdömen från tidigare deltagare

Företagsintern utbildning
Är du intresserad av en utbildning för en större grupp kan vi komma ut till ert företag och genomföra utbildningen på plats hos er som kund. Vi kan erbjuda alla standardkurser företagsinternt, men det finns också möjlighet att då få en kurs skräddarsydd precis efter ert specifika behov.
Ta kontakt för förslag